Tv-oplevelsen i fokus med nyt produktionsselskab
14.09.2023 16:03
Divisionsforeningen og DMC Production har oprettet produktionsselskabet Matchday Production, der skal sikre den bedst mulige tv-produktion uden at gå på kompromis med den redaktionelle frihed for rettighedshaverne.
Når Matchday Production fra sommeren 2024 skal lave billeder fra 3F Superliga, så skal de danske fodboldfans være vinderne. Det siger Claus Thomsen, direktør i Divisionsforeningen.
”Som seer vil kvaliteten af billederne blive bedre over tid. Vi kan investere på lang sigt, så vi kan sikre den bedste tv-oplevelse. Den mulighed havde rettighedshaverne ikke på samme måde, da de var nødt til at tænke på deres rettighedsperiode. Det er vi ikke, og målet er, at vi skal levere den bedst mulige kvalitet, så vi kan måle os med internationale produktioner.”
Selvom det er en ny konstruktion, så kommer de danske fodboldfans ikke til at mærke den store forskel på det indhold, der kommer hjem i stuerne.
”Medierne og rettighedshavere, der har adgang til kampene, har helt frie hænder til at rapportere fra kampene, som de vil. Både før, under og efter. Det er præcis, som det var før. Medier har de samme muligheder for at lave kritisk journalistik, som de altid har haft.”
Flere medier har spekuleret i, om Divisionsforeningen i højere grad vil styre, hvad der kommer af billeder i tv-produktionen. Men det afviser Claus Thomsen, der henviser til de tidligere medieaftaler, der også indeholder retningslinjer for, hvad kameraerne ikke skal pege imod.
”Produktionen vil følge de guidelines, der har været gældende i lang tid. Vi vil ikke filme pyroteknik, baneløbere, tilskuere der får det dårligt og voldelig adfærd, der har til formål at tiltrække opmærksomhed. Det er der ikke noget nyt i, og sådan har det været i forbindelse med de seneste kontraktperioder. Der er tilsvarende retningslinjer for de store ligaer rundt omkring i Europa og i internationale turneringer.”
Endeligt er prisen for forbrugeren et stort samtaleemne. Vil den stige på grund af det nye produktionsselskab, der skal lave billederne?
”Selve produktionen af kampene sker til markedsniveau, så produktionsselskabet har ikke direkte noget med prissætning fra rettighedshaver at gøre. Det er alene rettighedshaverne, der fastsætter prisen som forbrugeren som i sidste ende skal betale. Der er derfor ingen direkte sammenhæng med det nye produktionsselskab Matchday Production” siger Claus Thomsen.